باک موتور سیکلت

مراحل تولید باک موتور سیکلت

باک موتور سیکلت چیست؟

 

باک موتور سیکلت مخزنی فلزی با ظرفیتی محدود جهت نگهداری و ذخیره سوخت موتور سیکلت میباشد که وظیفه اش تامین سوخت انجین موتور است. باک موتور سیکلت بسته به نوع موتور سیکلت با ظرفیت های 10 لیتری تا 30 لیتری متفاوت میباشد. جنس باک موتور سیکلت معمولا از ورق های فولادی میباشد.

 

قسمتهای تشکیل دهنده باک موتور سیکلت

 

  • رویه باک (پوسته باک)
  • پالونی (زیر باک)
  • موجگیر (ثابت کننده حرکت سوخت هنگام لغزش)
  • مارک (لوگوی شرکت)
  • گوشواره (قلاب نگهدارنده)
  • شیر بنزین

 

مراحل تولید باک موتور سیکلت:

 

 

در تولید باک موتور سیکلت ابتدا ورق های فولادی در قالب مشخصی برش خورده و سپس وارد دستگاه پرس میشوند، البته قبل از ورود به دستگاه پرس، ورقهای فولادین توسط تکنیسین تولید قدری خم شده تا زیر دستگاه پرس جا گرفته و شکل رویه باک را به خود بگیرد. پس از آنکه ورق های فولادی شکل رویه رابه خود گرفتند، قسمت های اضافی باک توسط دستگاه برش، بریده میشوند.

دستگاه برش از یک طیغه بسیار تیز تشکیل شده که دور تا دور باک را مطابق با الگوی آن میبرد. همزمان با تولید رویه ی باک، قسمت پالونی نیز ساخته میشود. برای شکل گیری پالونی باک، ورق های فولادی مانند مراحل شکل گیری رویه باک، زیر پرس 160 قرار گرفته و برای شکل گیری پالونی آماده میشود و سپس قسمت های اضافی توسط دستگاه برش، بریده میشود.

 

قبل از اینکه رویه و پالونی به هم متصل شوند باید یک سری تغییرات روی باک صورت پذیرد. مثلا خط وسطی که هنگام پرس بر روی رویه ی باک شکل گرفته باید توسط دستگاه کوبش و یا فرز زنی (پولیش) کاملا از بین برود. موجگیر، مارک و گوشواره نیز در این زمان بر روی باک سوار میشوند. حالا نوبت آن شده که رویه و پالونی باک به هم متصل شوند.

بعد از اتصال رویه و پالونی، باید توسط دستگاه باد، تست باک صورت گیرد تا در صورتی که نشتی و یا سوراخی وجود داشت توسط دستگاه مخصوص گرفته شود. در صورتی که باک از این مرحله با موفقیت عبور کرد باید در مرحله بعدی توسط دستگاه های مخصوص، سنگ زنی (سمباده کشی قسمت های تیز) و رنگ کاری شود.

در مرحله رنگ کاری، رنگ هخای سفارشی توسط دستگاه بر روی باک پاشیده شود و سپس در دمای 170 درجه سانتی گراد حرارت دریافت کرده و پخته میشود. در نهایت با چسباندن برچسب بر روی باک ها، آنها را به قسمت کلیر زنی میفرستند تا علاوه بر افزودن درخشندگی به باکها، ثبات رنگ باک را بوجود آورند و پس از بسته بندی، به قسمت مونتاژ فرستانده شده تا بر روی موتور سیکلت سوار شوند.

 

نصب باک موتور سیکلت:

 

باک ها توسط قلاب هایی به نام گوشواره به صورت خشابی بر روی بدنه موتور سیکلت سوار میشود و توسط شیر بنزین، به کاربراتور متصل میشود. شیر بنزین یک شیر سه حالته میباشد که به منظور باز کردن مسیر سوخت، بستن مسیر سوخت و قرار گرفتن در حالت زاپاس استفاده میشود. با نصب زین بر روی بدنه که در قسمت پشت باک قرار میگیرد، باک در محل خود ثابت میشود.

جهت خرید باک موتور سیکلت خود  لطفا به فروشگاه مرکزی تیزرو مراجعه نمایید