دیسک ترمز موتور سیکلت

 

 

دیسک ترمز موتور سیکلت چیست؟

دیسک ترمز موتور سیکلت یک صفحه فلزی مدور میباشد که روی چرخ نصب شده و قسمتی از سیستم ترمز موتور سیکلت میباشد. اما دیسک ترمز موتور سیکلت چه نقشی را در سیستم ترمز موتور سیکلت ایفا میکند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است با ساختار دیسک ترمز موتور سیکلت آشنا شوید؛

 

 

دیسک ترمز موتور سیکلت، توسط پیچ های فولادی به توپی موتور سیکلت متصل میشود. در هنگام ترمز گرفتن، لنت موتور سیکلت توسط پمپ های روغن ترمز یا اهرم ها به طرفین دیسک میچسبد و با ایجاد استحکاک، مانع از چرخش دیسک شده و بنابراین چرخ موتور سیکلت را از حرکت باز میدارد.

انواع دیسک ترمز موتور سیکلت

به طور کلی سه نوع دیسک ترمز برای موتور سیکلت ها وجود دارد:

  • دیسک ترمز سوراخدار موتور سیکلت
  • دیسک ترمز شیار دار موتور سیکلت
  • دیسک ترمز شیار دار – سوراخدار موتور  (ترکیبی)

در تصویر زیر این سه نوع دیسک ترمز  را میبینید(البته نمونه های فوق دیسک ترمز خودرو میباشند):

دیسک ترمز موتور سیکلت

 

تفاوت بین دیسک ترمز سوراخدار، شیار دار و ترکیبی در چیست؟

دیسک ترمز سوراخدار از تعدادی سوراخ تشکیل شده که وظیفه سوراخ ها، خارج کردن گاز و حرارت ناشی از ساییدگی لنت ها و همچنین خارج کردن آب ناشی از باران و یا شستشو و … میباشد. این دیسک ها معمولا در موتور سیکلت های شهری که نیاز به ترمز گرفتن سخت ندارند استفاده میشود. دلیل آن هم این است که وجود سوراخ باعث ضعیف بودن قطعه میشود و ممکن است باعث شکستگی و ترک برداشتن دیسک شود.

دیسک ترمز شیار دار از تعدادی شیار روی دیسک تشکیل شده که  وظیفه شیار ها خارج کردن گاز و آب از سزح دیسک میباشد. دیسک شیار دار در بین رانندگان پیست ها و موتور سواران مسایقه ای محبوبیت بیشتری دارد زیرا در این حالت فشار بیشتری بر دیسکها وارد میشود و دیسک باید مقاومت کافی را داشته باشد

دیسک ترمز ترکیبی نیز کار هر دو دیسک را انجام میدهد و مابین آن دو قرار میگیرد.

اگر بدنبال خرید دیسک ترمز موتور سیکلت باکیفیت و ارزان میگردید، بایکرشاپ مجموعه ای از دیسک ها از برند های معروف تهیه کرده است که میتوانید خریداری نمائید.

برای خرید انواع دیسک ترمز موتورسیکلت کلیک کنید