صداهای موتور سیکلت

 

زبان موتور سیکلت (صداهای موتور سیکلت)

موتور سیکلت هم مانند خودرو، دارای قطعات بسیاری است که در صورتی که هر کدام از آن ها خراب شوند بسته به نوع قطعه ممکن است هزینه های بسیار زیادی بمنظور تعمیر آن نیاز باشد صرف کنید.

بعضی وقت ها شنیده شدن یک صدای خاص از موتور سیکلت شما نشانگر یک ایراد و یا مشکل جزئی و یا نشانه شروع یک مشکل میباشد. در صورتی که به صداهای موتور سیکلت و زبان اون آشنا باشید میتوانید مشکل را برطرف کنید و از مشکلات بعدی و خرابی بیشتر جلوگیری کنید. به عنوان مثال هنگامی که ترمز موتور سیکلت خود را میفشارید اگر صدای جیغ بشنوید این بدان معناست کهلنت های شما در حال تمام شدن هستند و باید لنت ها را تعویض کنید.

در ادامه با ماباشید تا با زبان موتور سیکلت (!) بیشتر آشنا شوید؛

صداهای موتور سیکلت

1.صدای زیرینگ زیرینگ درون اگزوز : ریختن پرده در اگزوز  ( در صورت داشتن پرده )

2.صدای دیسک ترمز
جیر جیر غیر ممتد : تاب داشتن دیسک یا قسمتی بر روی دیسک برجسته تر از بقیه دیسک هست
جیر جیر ممتد : نزدیک بودن لنتها به دیسک
جیر جیر هنگام ترمز گیری : نو بودن لنتها و یا برعکس فرسوده بودن لنتها
جیغ کشیدن هنگام ترمز گیری : شیشه کردن لنتها ( سیقلی شدن ، براق شدن لنتها )

 

3.صدای سوپاپ ها
جیک جیک : تنظیم
چق چق ، چیک چیک ، چلق چلق: غیر تنظیم

 

4.صدای جیر جیر از سمت درب راست انجین درب کلاچ : از بلبرینگ کلاچ هست

 

5.صدای لق لق کردن در مرکز انجین: صدای شاتون که بصورت ممتد در هر بالا و پایین کردن پیستون و بسیار واضح شنیده میشه

 

6.صدای ترقه دادن از اگزوز هنگام سرعت گیری : گشاد بودن دهنه شمع

7.صدای ترقه دادن هنگام رها کردن گاز : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات

8.صدای عطسه دادن هنگام استارت زدن : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات

9.غژ غژ کردن از درب سمت چپ انجین (درب برق) :بریدن خار خورشیدی جلو که با سرعت گیری بیشتر هم میشه

10.زنجیر
ویز ویز کردن : سفت بودن زنجیر
شلق شلق کردن : شل بودن زنجیر

صدای شلق شلق و یا ویز ویز غیر ممتد : خراب بودن زنجیر

13.وز وز کردن از سمت کیلومتر و یا فلاپ ها : فاصله داشتن بین فلاپ ها و یا لرزش داشتن بیش از اندازه انجین به شاسی

14.صدای دینگ دینگ در سرسیلندر هنگام شتاب گیری یا سربالایی (والف زدن): رینگ پیستون ضعیف یا دور موتور نامناسب با دنده مورد درگیر

15.تقه کردن دنده ها هنگامی که موتور گرم شده : دمای زیاد انجین

16.صدای جنگ و دعوا در انجین برخی روزها : تغییر رطوبت ، چگالی و دمای هوا نسبت به تنظیم فیلر سوپاپ و نسبت به تنظیم کاربراتور

17.صدای آهن روی آهن زدن در هنگام استارت : کوبش پیستون ( تنظیم نبودن سوپاپها و یا بنزین با اکتان پایین )

18.صدای تیک تیک از استارت هنگام استارت زدن : باتری ضعیف