روغن ریزی موتور سیکلت

 

روغن ریزی موتور سیکلت از آن دسته مشکلاتیست که کمتر کسی پیدا میشود که در صورت مواجهه با آن اعصابش خورد نشود!

نشت روغن از قسمت های مختلف موتور سیکلت میتواند بسیار آزار دهنده باشد. کما اینکه این نشتی از قسمت انجین موتور سیکلت خارج شود که این یک مشکل جدی و بسیار آزار دهنده میباشد. نشتی روغن موتور از انجین موتور سیکلت در صورتی که به موقع رفع نشود و برطرف نگردد، موجب خرابی سایر قطعات و همچنین به بار آوردن هزینه های سرسام آوریست که در ادامه ذکر میکنیم.

تعویض به موقع روغن موتور سیکلت

به جرات میتوان گفت روغن موتور سیکلت مهم ترین  مایعیست که در موتور استفاده میشود. روغن باعث میشود که قطعات انجین به راحتی کنار هم کار کنند و مشکلی برایشان بوجود نیاید. اینکه شما روغن موتور سیکلتتان را به موقع تعویض کنید بسیار موضوع حائر اهمیتیست زیرا در صورتی که روغن موتور سیکلت به موقع تعویض نشود عواقب خطرناک و هزینه زایی را بدنبال خواهد داشت.

روغن تازه و سالم از داغ شدن بیش از اندازه انجین موتور سیکلت جلوگیری کرده و از آسیب رسیدن به قطعات جلوگیری میکند. در صورتیکه روغن موتور سیکلت خود را به موقع تعویض نکنید، به قسمت های زیادی از جمله کاسه نمد ها و واشر ها آسیب میرسد و خود این باعث روغن ریزی موتور سیکلت شما میگردد. برای توضیحات بیشتر زمان و نحوه تعویض روغن موتور سیکلت را مطالعه کنید

آب بندی موتور سیکلت

خیلی ها با تعجب میپرسند: موتور سیکلت من نو است ولی مدتی بعد از خرید دچار روغن ریزی شد؛ خب در پاسخ به این دوستان باید عرض کنیم که شما به احتمال بسیار زیاد موتور سیکلتتان را آب بندی نکرده اید. همانطور که در مقاله  نحوه آب بندی موتور سیکلت قبلا اشاره شد، آب بندی موتور سیکلت یک امر کاملا ضروریست، و در صورتی که بدرستی انجام نشود به زودی باعث روغن ریزی موتور سیکلت میگررد؛ زیرا در اولین کارکرد انجین موتور سیکلت براده و تراشه های اضافی بسیار ریزی از قطعات درون انجین جدا میشود و در صورتیکه این براده فلز ها از انجین خارج نشوند به راحتی باعث خوردگی واشر ها و کاسه نمد ها شد و آن ها را از بین میبرند. عمل آب بندی موتور سیکلت یک امر ضروری میباشد که شما برای جلوگیری از نشتی روغن و روغن ریزی موتور سیکلت باید انجام دهید.

روغن ریزی موتور سیکلت

جلوگیری از حرارت بالا

موتور سیکلت همانند سایر وسایل نقلیه نیاز دارد که در مسافت های طولانی استراحت کرده و قطعات خود را خنک کند. طی کردن مسافت های طولانی و یا موتور سواری چند ساعته باعث داغ شدن بیش از حد انجین و آسیب رسیدن به واشر ها و کاسه نمد ها میشود و همین باعث میشود که شما شاهد لحظه غم انگیز نشت روغن از انجین موتور سیکلت دلبندتان باشید.

حتما سعی کنید در مسافت ها و یا زمان های طولانی موتور سواری، بعضی وقتها به موتور سیکلتتان، چند دقیقه ای استراحت دهید. برای اطلاعات بیشتر مقاله چه موقع نباید موتور سواری کرد را مطالعه کنید.

کار های غیر معقول!

یک اتفاق اعصاب خرد کن دیگر که برای هر موتور سواری ممکن است پیش بیاید، هرز شدن دسته دنده و یا هزار خاری آن است!

فرض کنید در اتوبان با موتور سیکلت خود با سرعت در حال حرکت هستید و پایتان را روی دنده بعدی فشار میدهید، اما در کمال ناباوری میبینید که دسته دنده شما یک دور قمری دور محیط خود میزند و دنده جا نمیرود!

اینجاست که تصمیم میگیرید که به تعمیرگاه بروید و دسته دنده هرز شده خود را تعویض کنید؛ تعمیرکار با نگاهی به قسمت خراب شده، یک حرف غیر منتظره میزند: هزار خاری شما هرز شده نه دسته دنده و باید تعویض شود!

حال مشکل اینجاست که تعویض هزار خاری هزینه بسیار سنگین تری نسبت به تعویض دسته دنده دارد! ناگهان فکری به سرتان میزند، (یه فکر عجیب و غریب که به سر خودمم زد!). حالا که انقدر هزینش بالاست خب چه کاریست؛ میروم در جوشکاری و با ۵ هزار تومن دسته دنده را به هزار خاری جوش میدهم!

همینجاست که شما به سمت جوشکاری حرکت کرده و دسته دنده مادر مرده را با جوش های محکم سر جایش مستقر میکنید و با ضربات محکم پا به آن پی میبرید که حالا حالا ها این دسته دنده دیگر مرا اذیت نمیکند.

و اما اتفاقی که در پشت صحنه می افتد: با برخورد الکترود به قسمتی که قرار است جوش بخورد، حرارت بالایی تولید خواهد شد و این حرارت بالا از طریق هزار خاری به کاسه نمد دنده منتقل میشود و کاسه نمد پلاستیکی ذوب شده و در عرض چند دقیقه بعد باز هم شاهد لحظه غمناک روغن ریزی موتور سیکلتتان خواهید بود!! به همین راحتی باید هزینه های وحشتناکی را بپردازید تا موتور سیکلتتان را به حالت اولیه بازگردانید! پس هیچگاه از این فکر های حاصل از نبوغ مغز به سرتان نزند!

در کل دلایل بسیار دیگری وجود دارد که باعث میشود شما شاهد روغن ریزی موتور سیکلت خود باشید از جمله پوسیدگی واشر ها و کاسه نمد که باید تعویض کنید اما با رعایت موارد فوق نشت روغن موتور سیکلتتان را میتوانید به حداقل خود برسانید.

منبع